En tidsresa i Str\u00e4ngn\u00e4s och Sveriges historia under framf\u00f6rallt 1500- och 1600-talet: fr\u00e5n Gustav Vasas far och till och med drottning Kristinas d\u00f6d i Rom. V\u00e5r f\u00f6rhoppning \u00e4r att inom n\u00e5gra \u00e5r ha tillg\u00e5ng till en fysisk lokal f\u00f6r att etablera det digitala museet \u2013 det historiska rummet. Det historiska rummet skall vara attraktivt och interaktivt. Det skall vara tillg\u00e4ngligt f\u00f6r bes\u00f6ksn\u00e4ringen \u00e5ret runt och stimulera till \u00e5terkommande och l\u00e4ngre bes\u00f6k och p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt tydligg\u00f6ra b\u00e5de historien och kulturarvet \u2013 samtidigt som det bidrar till att utveckla kommunen och hela l\u00e4net. H\u00e4r har vi kontakt med kommunen och L\u00e4nsmus\u00e9et i Nyk\u00f6ping.<\/p>\n
En eller ett par \u00e5rligen \u00e5terkommande seminarier\/f\u00f6redrag med en mycket bred agenda \u00e4mnesm\u00e4ssigt f\u00f6r att \u00f6ka kunskaperna om och stimulera intresset f\u00f6r den historiska utvecklingen och \u00f6ka f\u00f6rst\u00e5elsen f\u00f6r Sverige och v\u00e4rlden ig\u00e5r, idag och imorgon. V\u00e5r m\u00e5ls\u00e4ttning \u00e4r att i denna del etablera och utveckla ett samarbete med Str\u00e4ngn\u00e4s<\/p>\n
Europaskolan och domkyrkoberget<\/p><\/div>\n
stift och domkyrkof\u00f6rsamling \u2013 bildningsberget \u2013 Str\u00e4ngn\u00e4s kommun (Thomasgymnasiet), Europaskolan och med M\u00e4lardalens h\u00f6gskola MDH. Seminarierna ska ha stor sp\u00e4nnvidd med avseende p\u00e5 b\u00e5de dagsaktuella och historiska \u00e4mnen allt fr\u00e5n ideologiska fr\u00e5gor via milj\u00f6, politik, religion, demokrati, r\u00e4ttigheter, j\u00e4mst\u00e4lldhet osv. I det historiska perspektivet var det exklusivt kyrkan som stod f\u00f6r bildning och utbildning. Folkskolereformen kom f\u00f6rst 1842. N\u00e4r Sveriges andra gymnasium instiftades 1626 i Roggeborgen<\/em> s\u00e5 var det kyrkan som stod f\u00f6r bildning och utbildningen. Det var kyrkan som fattade beslut om uppf\u00f6rande av tryckerihuset som invigdes 1794. Sveriges f\u00f6rsta bibel p\u00e5 svenska, Gustav Vasa-bibeln, finns fortsatt i domkyrkans h\u00e4gn, numera i domkyrkobiblioteket. Bland alla de biskopar som tj\u00e4nstgjort i Str\u00e4ngn\u00e4s stift finns det ett stort antal som kan vara av p\u00e5tagligt intresse f\u00f6r en bredare allm\u00e4nhet, inte bara d\u00e4rf\u00f6r att de \u00e4r historiskt intressanta utan framf\u00f6rallt d\u00e4rf\u00f6r att de p\u00e5 olika s\u00e4tt har b\u00e4ring p\u00e5 v\u00e5r nutid. Det torde r\u00e4cka med att exemplifiera med biskop Thomas Simonsson<\/em> och Frihetss\u00e5ngen, biskop Kort Rogge<\/em> med domkyrkobiblioteket, altarsk\u00e5pet och Roggeborgen, biskop Gustav Aul\u00e9n<\/em>, den store nazistmotst\u00e5ndaren. Till detta kan l\u00e4ggas exempelvis Martyrernas kapell<\/em> \u2013 med biskop emeritus Jonas Jonsson<\/em> som initiativtagare \u2013 d\u00e4r m\u00e5nga stora personligheter f\u00f6rtj\u00e4nas att lyftas fram, t.ex. Dag Hammarskj\u00f6ld.<\/em><\/p>\nDomkyrkan<\/p><\/div>\n
Samtidigt finns m\u00e5nga dagsaktuella fr\u00e5gor som \u00e4r angel\u00e4gna att lyfta fram och debattera p\u00e5 ett seri\u00f6st s\u00e4tt. M\u00e5ls\u00e4ttning med Vasadagarna \u00e4r att med samverkan fr\u00e4mja bildning och utbildning, f\u00f6rst\u00e5else och tolerans. Vad g\u00e4ller gymnasieskolorna samarbetar vi p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt att n\u00e5gon\/n\u00e5gra av eleverna, framf\u00f6rallt avg\u00e5ngsklasserna, g\u00f6r examensarbeten inom ramarna f\u00f6r projektet. Vi har gott samarbete med b\u00e5de rektorer och l\u00e4rare. F\u00f6rhoppningsvis skall vi \u00e5rligen kunna presentera dessa examensarbeten f\u00f6r att 2023 kunna sammanst\u00e4lla dem i en lite skrift.<\/p>\n
Samarbetet med MDH (M\u00e4lardalens h\u00f6gskola) idag M\u00e4lardalens universitet har resulterat i fler utst\u00e4llningar p\u00e5 Multeum d\u00e4r avg\u00e5ngselever p\u00e5 linjen illustration kommunikation skapat tavlor\/illustration av olika h\u00e4ndelser i Gustav Vasas liv. Ett samarbete som lett till att m\u00e5nga studenter ocks\u00e5 f\u00e5tt nyvaknat intresse f\u00f6r historia.<\/p>\n
Ett litet axplock p\u00e5 eventuella inriktningar:<\/em>
\nVad betyder det att Sverige blev ett arvrike?
\nFrig\u00f6relsen fr\u00e5n Hansan \u2013 ett Sexet?
\nGustav\u00a0– tyrann och landsfader?
\nSaneringen av Sveriges ekonomi \u2013 reduktionen.
\nReformationen \u2013 hur reagerade befolkningen, pr\u00e4sterna, biskoparna?
\nVad h\u00e4nde med GV:s fruar?
\nVad h\u00e4nde GV:s d\u00f6ttrar?
\nS\u00f6nernas bittra kamp om kungakronan \u2013 Erik\/Johan\/Carl\/Sigismund och kopplingen till Polen.
\nAxel Oxenstierna \u2013 statsf\u00f6rvaltningen\/krigen\/J\u00e4ders kyrka\/Wiholm.
\nDrottning Kristina \u2013 religionen \u2013 kulturen \u2013 abdikationen<\/p><\/blockquote>\n3. Nationaldagen – tydligg\u00f6ra dagens betydelse f\u00f6r framv\u00e4xten och enandet av Sverige<\/h3>\n
Stora m\u00f6jligheterna finns att utveckla nationaldagsfirandet, 6 juni \u00e4r en viktig dag f\u00f6r hela Sverige och alldeles s\u00e4rskilt f\u00f6r Str\u00e4ngn\u00e4s.<\/p>\n
Den 6 juni 1523 valdes Gustav Vasa till kung i Str\u00e4ngn\u00e4s, d\u00e5 b\u00f6rjade nationalstaten Sverige att formas.<\/p>\n
Den 6 juni 1809 antogs 1809 \u00e5rs Regeringsform som markerar demokratins int\u00e5g i Sverige<\/p>\n
Den 6 juni 1973 lades grunden till dagens Regeringsform.<\/p>\n
Nationaldagen i Str\u00e4ngn\u00e4s kan bli en folkfest, en dag med aktiviteter f\u00f6r alla i kommunen; musikupptr\u00e4danden, tal, parader, premi\u00e4r f\u00f6r Vasaspelet, gastronomiska upplevelser mm.<\/p>\n
En dag d\u00e5 inv\u00e5narna \u00e4r extra stolta att vara Str\u00e4ngn\u00e4sbor.<\/p>\n
H\u00e4r har v\u00e5r f\u00f6rening kontakt med kommunen, enskilda f\u00f6reningar t ex Vasaspelet och Vasadagarna, Katedralens v\u00e4nner, Gillet \u00a0och f\u00f6retagarf\u00f6reningen Mitt Str\u00e4ngn\u00e4s<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Verksamheten best\u00e5r av tre delar: Det historiska rummet Vasadagarna Nationaldagsfirandet 1. Det historiska rummet – ett virtuellt museum En tidsresa i Str\u00e4ngn\u00e4s och Sveriges historia under framf\u00f6rallt 1500- och 1600-talet: fr\u00e5n Gustav Vasas far och till och med drottning Kristinas d\u00f6d i Rom. V\u00e5r f\u00f6rhoppning \u00e4r att inom n\u00e5gra \u00e5r ha tillg\u00e5ng till en fysisk […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"footnotes":""},"class_list":["post-124","page","type-page","status-publish","hentry"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.gustavvasa.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/124","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.gustavvasa.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.gustavvasa.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gustavvasa.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gustavvasa.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=124"}],"version-history":[{"count":10,"href":"https:\/\/www.gustavvasa.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/124\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":792,"href":"https:\/\/www.gustavvasa.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/124\/revisions\/792"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.gustavvasa.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=124"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}